WEKO3
アイテム
学校参加の条件となる保護者意識の形成過程に関する研究
http://hdl.handle.net/10076/0002000176
http://hdl.handle.net/10076/0002000176bdd7a757-df26-4792-aa69-ed97052c22fb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-12-12 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学校参加の条件となる保護者意識の形成過程に関する研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Study on the Process of Forming Parents' Attitudes as a Condition of School Participation | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保護者参加 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学校参加 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保護者間関係 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保護者間ネットワーク | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 共通関心 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 私的関心 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学級通信 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者 |
大日方, 真史
× 大日方, 真史
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は、保護者の私的関心の排他性を問題と捉えて学校教育の公共性の成立可能性を探ってきた研究代表者のこれまでの研究を発展させるものである。研究代表者は、これまで、特に、保護者の意識において子どもたちに向けられる「共通関心」が形成される可能性に着目して研究を重ねてきた。本研究は、それらを展開して、いくつかの点から保護者の学校参加の条件を明らかにした。すなわち、わが子の特性に困難を抱える保護者において子どもたちに向けられる「共通関心」が形成される条件、保護者間において公的な性質をもつネットワークが形成される可能性、保護者における「共通関心」の形成を促す学級通信の記述の特質、である。 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study further develops the previous studies conducted by the principal investigator, who has explored the possibility of pursuing the publicness of school education by regarding the exclusivity of parents’ private interests as a problem. In particular, the principal investigator has been conducting studies on the possibility of forming “common interests” toward children in parents’ attitudes. This study further develops these studies and clarifies the conditions for parents’ participation in school regarding several aspects. They are the conditions under which “common interests” are formed among parents who experience difficulty regarding the characteristics of their children, the possibility of forming a “public” network among parents, and the description of classroom newsletters that promote the formation of “common interests” among parents. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2017年度~2021年度科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書 | |||||||||
書誌情報 |
発行日 2022-05-18 |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||
科研費番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 17K13979 | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |