ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20C 紀要
  3. 三重大学教育学部研究紀要. 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
  4. 75 (2024)

平等概念の解釈から読み解く「社会への開かれ」-大正自由教育における国際理解教育-

http://hdl.handle.net/10076/0002000407
http://hdl.handle.net/10076/0002000407
2f97caab-84d5-4b81-8c3b-7c16fd0ca21f
名前 / ファイル ライセンス アクション
2023BS0079.pdf 2023BS0079.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-03-25
タイトル
タイトル 平等概念の解釈から読み解く「社会への開かれ」-大正自由教育における国際理解教育-
言語 ja
タイトル
タイトル “Openness toward Society” as an Issue of Equality – International Understanding Education in Taisho-Period Japan –
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 新教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 国際理解教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 戦時
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会への開かれ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 伊藤,敏子

× 伊藤,敏子

ja 伊藤,敏子

en Ito,Toshiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper examines the concept of “openness toward society” as used in the Japanese Curriculum Guidelines of 2018, placing it in the context of Taisho Liberal Education. According to the Guidelines, “openness toward society” is a key educational outcome that extends across the local, the national, and the global. The same outcome was pursued in Taisho Liberal Education, which reached its zenith in the inter-war years and was characterized by its cultural internationalism (cf. Iriye 1997). The proponents of Taisho Liberal Education developed educational practices that extended across the local, the national, and the global. While the Manchurian incident (1931) and the Second China-Japan War (1937) made “openness toward the global” increasingly difficult as a desired educational outcome, several schools founded in the spirit of Taisho Liberal Education continued to pursue international understanding education and aimed for “openness toward the global”. The paper compares and contrasts two educational projects promoted by schools in accordance with the spirit of Taisho Liberal Education: the International Students Department of Tamagawa Gakuen, which provided “international” education to Manchurian students in Tokyo, and the Beijing Life School of Jiyu Gakuen, which provided “international” education to local students in Beijing under Japanese occupation. In particular, the paper seeks to shed light on the school directors’ sense of equality among Japanese students and Manchurian/Beijingese students who jointly took part in “international” education aiming “openness toward the global”.
言語 en
書誌情報 ja : 三重大学教育学部研究紀要 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
en : Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice

巻 75, p. 105-123, 発行日 2024-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-2419
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12097333
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学教育学部
言語 ja
出版者(ヨミ)
言語 ja-Kana
値 ミエダイガクキョウイクガクブ
資源タイプ(三重大)
言語 ja
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-25 05:05:29.009876
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3