ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20K 科研費報告書
  3. 2023年度

技術科教育における教師教育者育成プログラムの開発

http://hdl.handle.net/10076/0002000922
http://hdl.handle.net/10076/0002000922
1267abf3-b300-4095-b220-0cfc717a157d
名前 / ファイル ライセンス アクション
2024RP0013.pdf 2024RP0013.pdf (77 KB)
Item type 報告書 / Research Paper(1)
公開日 2024-10-16
タイトル
タイトル 技術科教育における教師教育者育成プログラムの開発
言語 ja
タイトル
タイトル Development of a teacher educator development program in technology education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 技術教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 中西, 康雅

× 中西, 康雅

ja 中西, 康雅

en Nakanishi, Yasumasa

Search repository
谷田, 親彦

× 谷田, 親彦

ja 谷田, 親彦

en Yata, Chikahiko

Search repository
大谷, 忠

× 大谷, 忠

ja 大谷, 忠

en Otani, Tadashi

Search repository
下村, 智子

× 下村, 智子

ja 下村, 智子

en Shimomura, Tomoko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 技術科の教師教育の専門性開発において,教育内容や教育方法に関して,高等教育における工学教育との接続や違いについて検討する必要がある。国内における工学教育の課題は,①工学に関わる知識・能力を統合し,具体的な工学実践の場面で活用できる能力(社会実装)の育成,②分野の多様性を理解し,異分野との融合・学際領域の推進も見据えることができる幅広い知識・俯瞰的視野にあることを明らかにした。そのため、分野横断的な学習活動の展開や、社会実装能力の育成を視野に入れた問題解決的な学習過程を編成する能力の育成が必要であることを明らかにした。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the professional development of teacher education in technology education, it is necessary to consider the connections and differences between engineering education in higher education concerning educational content and methods. It has been clarified that the challenges for engineering education in Japan are (i) the integration of knowledge and abilities related to engineering and the development of abilities that can be used in specific engineering practice situations (social implementation) and (ii) a broad knowledge and bird's-eye view of the diversity of fields and the ability to understand the fusion of different fields and the promotion of interdisciplinary fields. Therefore, it was clarified that it is necessary to develop the ability to organize problem-solving learning processes to develop cross-disciplinary learning activities and social implementation skills.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2020年度~2022年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
bibliographic_information
発行日 2023-06-05
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学
出版者(ヨミ)
ミエダイガク
科研費番号
内容記述タイプ Other
内容記述 20K02882
item_8_text_65
Kaken / 科研費報告書
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-16 03:02:18.632205
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3