Item type |
報告書 / Research Paper(1) |
公開日 |
2024-10-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校教員養成における家庭科の題材を用いた科学的リテラシー教育教材の開発 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Development of teaching materials for scientific literacy education using the subject of home economics in elementary school teacher training |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
科学的リテラシー |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
家庭科 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
理科 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教員養成 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教科横断 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
|
資源タイプ |
research report |
著者 |
磯部, 由香
平島, 円
市川, 俊輔
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
急激に変化する社会に対応するために必要な資質・能力の一つである科学的リテラシーの育成は重要課題である。本研究では、まず、大学生の科学的リテラシーの現状と課題を明らかにした。次に、家庭科と理科の学習指導要領および教科書等の分析から、科学的リテラシーの育成に滴した題材を抽出した。また、これらの題材の中から具体的な学習プログラムを作成し、大学生を対象に実践し、その有効性を明らかにした。今後は、より多くのプログラム開発を進める必要がある。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Fostering scientific literacy, which is one of the qualities and abilities necessary to respond to a rapidly changing society, is an important issue. In this research, first, we clarified the current situation and problems of scientific literacy among university students. Next, from the analysis of the curriculum guidelines and textbooks for home economics and science, we extracted suitable subjects for fostering scientific literacy. In addition, a specific learning program was created from these themes, put into practice for university students, and its effectiveness was clarified. We need to develop more programs in the future. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2020年度~2022年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 |
bibliographic_information |
発行日 2023-05-19
|
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
|
|
出版者 |
三重大学 |
出版者(ヨミ) |
|
|
|
ミエダイガク |
科研費番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
20K03249 |
item_8_text_65 |
|
|
|
Kaken / 科研費報告書 |