WEKO3
アイテム
集団スポーツにおける連携技能が教室授業での他者との相互調整へ与える影響
http://hdl.handle.net/10076/0002000924
http://hdl.handle.net/10076/00020009245e676f08-e9c4-4ec4-9166-1978740533f6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 集団スポーツにおける連携技能が教室授業での他者との相互調整へ与える影響 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Influence of coordination skills in team sports on co-regulation with others in the classroom | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 協調的スキル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 身体運動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 体育科 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教室授業 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 役割 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者 |
加納, 岳拓
× 加納, 岳拓
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 体育授業において二者の連携が必要な鬼遊びと,教室授業中のペア活動の行為を分析した結果,鬼遊びで仲間の守備者へ注意が向かず自由に動き回る傾向の児童やペアは,教室授業でのペア活動を「自分の考えを伝える場面」と捉えていること,反対に,鬼遊びで失点を少なくするために,お互いの位置や動きを気にしながら動く児童やペアは,教室授業のペア活動を「互いの考えを共有する場面」と捉え,お互いの考えを聴く行為をとることができることが明らかとなった.このことは、他者と意図を共有し、行為を調整することは,目の前の課題を二者が協調して解決することが必要な場面では,活動の種類を問わず共通するスキルであることを意味する. | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Children and their pair characterized as moving freely according to their own selfish intention in the tag games saw the pair activity in math classes as a “scene to convey their thoughts.” Meanwhile, those who could move while paying attention to the position and movement of each other in order to achieve the task in the tag game regarded the pair activity in the math classes as a scene to share each other’s thoughts and engage in behaviors to listen to each other’s thoughts. This finding suggests that the sharing of intentions and coordination of actions with others is a common fundamental competence in both physical and cognitive tasks for solving the task at hand cooperatively. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2020年度~2022年度科学研究費補助金(若手研究)研究成果報告書 | |||||||||
bibliographic_information |
発行日 2023-05-17 |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||
科研費番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 20K19598 | |||||||||
item_8_text_65 | ||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |