ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30C 紀要
  3. 三重看護学誌(Print edition: ISSN 1344-6983 Online edition: ISSN 2758-9811)
  4. 10 (2008)

高齢者疑似体験演習を生かした老年看護学実習での学びに関する検討― 学生の記録の分析を通して ―

https://doi.org/10.69223/0000004550
https://doi.org/10.69223/0000004550
7114a45f-85cc-4ca3-a918-c86269bfcec9
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA113538240100006.pdf 本文 (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-09-03
タイトル
タイトル 高齢者疑似体験演習を生かした老年看護学実習での学びに関する検討― 学生の記録の分析を通して ―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 高齢者疑似体験演習
キーワード
主題Scheme Other
主題 老年看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 高齢者の理解
キーワード
主題Scheme Other
主題 実習指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 role-play as the elderly in a simulation experience
キーワード
主題Scheme Other
主題 Gerontological nursing practical training
キーワード
主題Scheme Other
主題 Understanding for the elderly
キーワード
主題Scheme Other
主題 Practical training guidance
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69223/0000004550
ID登録タイプ JaLC
著者 宮路, 亜希子

× 宮路, 亜希子

ja 宮路, 亜希子

en Miyaji, Akiko

Search repository
大渕, 律子

× 大渕, 律子

ja 大渕, 律子

en Oobuchi, Ritsuko

Search repository
平松, 万由子

× 平松, 万由子

ja 平松, 万由子

en Hiramatsu, Mayuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本学の 2 年次で行う, 高齢者の日常生活を理解するための高齢者疑似体験演習が, 3 年次での老年看護学実習Ⅰでどのように生かされているのかを学生自身の言葉から明らかにし, 今後の演習や実習の方法に対する示唆を得ることを目的として, 老年看護学実習Ⅰの実習終了後に提出されたレポートに記載された内容を対象の理解, ケアへの発展, 気づきの視点で分析した.
 その結果, それぞれ 1) 「高齢者の実際の生活を見て体験を思い出し実感したこと」 (2) 「ケアプランを立て, 実際の援助場面で心がけて実施したこと」 (3) 「全般を振り返り感じたこと」 に大別された.
 学生は疑似体験演習で体験した, 加齢によって, 身体的変化が日常生活にどのように影響を及ぼすのか, 実際の高齢者を目の前にして関わるときに思い起こし, 高齢者の気持ちを考えて関わりの工夫をしていた.
 またあるときは自分の関わり方では相手に届かないことを実感して, 個別に臨機応変に発展させ試行錯誤しながら, 疑似体験演習での学びを学生の個性的であり独創的な看護になるよう相違工夫していることが明らかになった.
 今後疑似体験演習での学びをより生き生きと実習の中で活かし, 高めることで高齢社会に対応できるような看護職を育てていけるようにするためには, 個々の学生の疑似体験演習での学びを教員が理解しながら, 実際のケアの場面で適切な助言をしていくこと, カンファレンスにおいて学生の学びを発展させていくことなどが必要である.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to define the effect which role-play as the elderly in a simulation experience in sophomore on the gerontological practical training in junior, we analyzed mentioned contents in A report after the gerontological practical training, in a view point with the understanding the elderly and development to the care, mind.
 The result was classified;
1) Having watched that the real life of the aged and remembered the simulation.
2) Having make care plan and carried in mind a real support scene.
3) Having felt the whole.
 The simulation experience enabled apprentices to understand and acquire the following;
・The physical phenomena of aging
・The physical changes influenced by senescence and how these conditions affect daily life or daily occurrences of persons of advanced age.
・The ability of apprentices to make allowance for various physical handicaps.
・putting the ability above-mentioned into practical use, apprentices getting on well with the elderly and ad hoc measures and their improvement on how to communicate with one another.
・apprentices invention of individual and creative way of gerontological methodology that I can their own by their trial and error before the elders.
 To be able to make sure this learning in training more, it is necessary for a charged teacher to give them advice that in a scene of the real care timely in the gerontological practical training guidance.
言語 en
書誌情報 三重看護学誌

巻 10, p. 13-22, 発行日 2008-03-05
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1344-6983
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11353824
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 490
出版者
出版者 三重大学医学部看護学科
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 18:45:56.745136
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3