ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30C 紀要
  3. 三重看護学誌(Print edition: ISSN 1344-6983 Online edition: ISSN 2758-9811)
  4. 18 (2016)

資  料 精神看護学実習における看護学生の体験と学び

https://doi.org/10.69223/0000004701
https://doi.org/10.69223/0000004701
d20b67cc-6639-4f44-b52b-ff53f49c5020
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11353824180106.pdf AA11353824180106.pdf (624.5 kB)
Item type その他 / Others(1)
公開日 2016-06-01
タイトル
タイトル 資  料 精神看護学実習における看護学生の体験と学び
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 精神看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 体験
キーワード
主題Scheme Other
主題 学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 Psychiatric Nursing Practice
キーワード
主題Scheme Other
主題 experience
キーワード
主題Scheme Other
主題 learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_1843
資源タイプ other
ID登録
ID登録 10.69223/0000004701
ID登録タイプ JaLC
著者 田村, 裕子

× 田村, 裕子

ja 田村, 裕子

en Tamura, Yuko

Search repository
児玉, 豊彦

× 児玉, 豊彦

ja 児玉, 豊彦

en Kodama, Toyohiko

Search repository
小森, 照久

× 小森, 照久

ja 小森, 照久

en Komori, Teruhisa

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】
本研究の目的は,精神看護学実習での学生の体験と学びを明らかにすることである.
【方法】
本研究は三重大学大学院医学系研究科・医学部研究倫理審査委員会の承認を得て実施した.
研究のデータは,2014年9月29日~2015年2月6日までA大学医学部附属病院精神・神経科病棟にて精神看護学実習を行った看護学生のうち,研究への同意が得られた28名が行った16回分のカンファレンス記録を対象とし,内容分析を行った.
【結果】
カンファレンス記録から抽出した学生の精神看護学実習中の学びや体験に関する記録単位は250であった.記録単位を意味内容の類似性に従い分類し,内容の共通性から31のサブカテゴリを形成した.さらに内容の抽象度を増すため,同様の作業を行い,9つのカテゴリを形成した.学生の精神看護学実習の中での学びや体験は,〈精神科患者との関わりの困難さ〉,〈患者-看護学生間の実際の関りを通じた患者理解〉,〈患者の意思を尊重した看護展開の必要性〉,〈自己洞察の重要性〉,〈関係の構築と発展〉,〈実習達成度と今後の課題〉,〈患者-看護師関係を通じた患者理解〉,〈治療・生活の場の理解〉,〈精神看護における看護師の在り方〉の9つに分類された.
【結論】
精神看護学実習における学生の体験と学びは,実際の精神科病棟での患者や,看護師との関りの中で多様に生じていた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【Objectives】
This study aimed to clarify nursing students・experience and learning during psychiatric nursing practice.
【Method】
Prior to the present study, we obtained approval from the ethical review board of the graduate school of medicine and faculty of medicine of Mie University. Of the nursing students who received training at the neuropsychiatry ward in the University hospital, from September 29, 2014 to February 6, 2015, 28 consented to participate in the study. Using content analysis, we analyzed the minutes (records) of a meeting reflecting the student・experience and learning from the training.
【Results】
Based on the minutes (records) of a meeting reflecting the student・experience and learning from the training, we made a total of 250 records regarding their learning. These records were assigned to 31 subcategories, which were then subjected to abstraction, and divided into the following 9 categories concerning their experience, and learning from the training: the 1) difficulty of dealing with psychiatric patients, 2) understanding patients through patient-student interaction, 3) necessity of providing nursing care while respecting patients・wishes, 4) importance of self-insight, 5) development of favorable relationships, 6) levels of achievement in training and relevant issues, 7) understanding patients through patient-nurse interaction, 8) understanding treatment and patients・ lives, and 9) the ways in which nurses work in psychiatric nursing.
【Conclusion】
Nursing student痴 experience and learning were variously caused by interaction with nurses and psychiatric patients during psychiatric nursing training.
\nKey Words: Psychiatric Nursing Practice, experience, learning
書誌情報 三重看護学誌

巻 18, 号 1, p. 23-30, 発行日 2016-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13446983
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11353824
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 490
その他のタイトル
言語 en
値 Experience and learning of nursing students in psychiatric nursing practice
出版者
出版者 三重大学医学部看護学科
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 18:44:44.116617
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3