WEKO3
アイテム
成功/失敗の方略帰属が自己効力感に与える影響
http://hdl.handle.net/10076/8637
http://hdl.handle.net/10076/863737e63750-94da-4b7a-9620-b3f1853e408a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 成功/失敗の方略帰属が自己効力感に与える影響 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 成功の方略帰属(SAS) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 失敗の方略帰属(SAF) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自己効力感 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 方略 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 質的分析 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
著者 |
中西, 良文
× 中西, 良文
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では,方略帰属が方略を介して動機づけに影響を与えるという過程を想定し,成功/失敗の方略帰属が自己効力感にどのような変化をもたらすのか,さらに,そのような変化はどのような方略を介してもたらされるのかについて検討した。被験者は高校生80名であった。そのうち60名を対象に面接を行い,自ら考えさせる形で失敗の方略帰属(SAF)もしくは成功の方略帰属(SAS)を促し,面接前後の自己効力感の変化,および,面接での方略帰属を通じて思いつく「今後用いようとする方略」の特徴について検討した。その結果,面接後においてSAS群の自己効力感がSAF群よりも有意に上昇していることが見いだされた。また,今後用いようとする方略について質的分析を行った結果,SAS群はSAF群に比べ,直接的に学習に関わるような方略を挙げる傾向があることが見いだされた。 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Causal attribution may Influence one's motivation through choice of strategies. The present study was conducted to explore how an individual's self-efficacy is affected by strategy attribution for success/failure, and to identify the types of strategies that contribute to changes in self-efficacy. Participants in the study were 80 high school students, 60 of whom were interviewed. While half of the interviewees were asked to attribute their success to strategies (Strategy Attribution for Success ; SAS group), the other half were asked to attribute their failure to strategies (Strategy Attribution for Failure ; SAF group). Participants completed questionnaires on self-efficacy before and after the interview. The results showed a statistically significant increase in the self-efficacy of the students in the SAS group. The results of a quantitative analysis conducted of the types of strategies the students said that they would prefer to use in the future indicated that the students in the SAS group were more likely than the students in the SAF group to choose a strategy that was directly connected with the process of learning. | |||||||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 52, 号 2, p. 127-138, 発行日 2004-06-30 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0021-5015 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
値 | Effects of Strategy Attribution for Success/Failure on Self-Efficacy | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 国土社 | |||||||||
関係URI | ||||||||||
関連名称 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001889128/ | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
値 | Journal Article / 学術雑誌論文 |