Item type |
報告書 / Research Paper(1) |
公開日 |
2014-03-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学習と動機づけを促進する教授方略の開発 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習動機づけ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習方略 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教授方略 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習観 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
メタ認知 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
概念変化 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
共同問題解決 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教科学習 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
|
資源タイプ |
research report |
著者 |
中西, 良文
高垣, マユミ
田爪, 宏二
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究では、これまで個別に検討がされることが多かった学習の促進と動機づけの促進について、これらをともにもたらす教授方略の開発を目指した。それにあたって、まず、動機づけと、学習方略などの学習を規定すると考えられる要因との関連に関する基礎的な検討を行った。これに続いて、概念変化研究における「暖かい概念変化」という観点から、動機づけ変化を伴う概念変化をもたらす教授方略の開発を目指した。そして、いくつかの教科場面において、一連の教授活動を行う実践的な取り組みを通して、概念変化をもたらすと同時に、動機づけ的側面の改善をもたらす教授方略を開発した。得られた成果は、国際学会での発表を含む学会発表(25件)・著書(10件)・論文発表(15件)であった。学習(Learning)動機づけ(Motivation)教授方略(Teaching Strategy)概念変化(conceptual change)暖かい概念変化(Hot model of conceptual change) |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Ways to improve learning and improve motivation have often been studied separately in the past, but the current study sought to develop a teaching strategy to improve both learning and motivation. Accordingly, a basic study was first conducted with regard to factors thought to govern learning, i.e.learning strategies, and motivation. Then, a study of conceptual change sought to develop a teaching strategy to produce conceptual change accompanying motivational change from the perspective of the ""hot"" model of conceptual change. Additionally, a teaching strategy was developed to produce conceptual change and bring about improvement in motivational aspects of students through a practical approach involving a series of teaching activities in several subjects. The results obtained have been presented in papers (15 papers), in books (10 books) and announced at conferences (25 presentations) at home and abroad. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
平成20~22年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 |
書誌情報 |
発行日 2011-05-06
|
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
その他のタイトル |
|
|
|
Development of a teaching strategy to improve learning and motivation |
出版者 |
|
|
出版者 |
三重大学 |
科研費番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
20500802 |
資源タイプ(三重大) |
|
|
|
Kaken / 科研費報告書 |