ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20C 紀要
  3. 三重大学教育学部研究紀要. 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
  4. 73 (2022)

SDGsを中核にした中学校におけるカリキュラム開発の実践的研究Ⅱ- 気候変動を学習領域とした「STEP」に関する分析を通して -

http://hdl.handle.net/10076/00020644
http://hdl.handle.net/10076/00020644
df9ea598-cad8-4aa1-9b39-7acc4160201f
名前 / ファイル ライセンス アクション
2022BS0102.pdf 2022BS0102.pdf (3.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-07-26
タイトル
タイトル SDGsを中核にした中学校におけるカリキュラム開発の実践的研究Ⅱ- 気候変動を学習領域とした「STEP」に関する分析を通して -
言語 ja
タイトル
タイトル Practical Research on Curriculum Planning of the SDGs’ contents as core in junior high schoolⅡ :An Analysis of STEP as the Curriculum for Climate Change
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 SDGs(持続可能な開発目標)
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 総合的な学習の時間(STEP)
キーワード
主題Scheme Other
主題 気候変動教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 計量テキスト分析
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SDGs (Sustainable Development Goals)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Curriculum Planning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the Period for IntegratedStudies (STEP)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Climate Change Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Quantitative Text Analytical Method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 松本, 裕一

× 松本, 裕一

ja 松本, 裕一

ja-Kana マツモト, ユウイチ

en Matsumoto, Yuichi

Search repository
松村, 謙一

× 松村, 謙一

ja 松村, 謙一

ja-Kana マツムラ, ケンイチ

en Matsumura, Kenichi

Search repository
城所, 拓磨

× 城所, 拓磨

ja 城所, 拓磨

ja-Kana キドコロ, タクマ

en Kidokoro, Takuma

Search repository
新田, 貴士

× 新田, 貴士

ja 新田, 貴士

ja-Kana ニッタ, タカシ

en Nitta, Takashi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this treatise, we evaluate the curriculum for STEP, created in Junior High School Attached to Faculty of Education, MieUniversity in 2019, and analyses the achievements and challenges. The evaluation and the analysis is based on students’questionnaire survey and our original competency for climate change education. We also report the guideline and prospectof 2021 STEP Curriculum.
In each learning process of STEP , we Þnd out what students have learned and what problems there have been from studentsÕquestionnaire survey, it is the students’ feedback. Due to that, we can correct the course of the curriculum of next STEP andit helps students learn deeper and grow their inner skills better. In addition, by reßecting the studentsÕ feedback on thelearning activities, 2021STEP must be deeper and more experiential learning stage.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,平成31年度から三重大学教育学部附属中学校で創設した「STEP」を中心としたカリキュラムを質問紙調査と本校独自の気候変動教育コンピテンシーを基に評価し,成果と課題を分析するとともに,2021年度以降からの第2期STEPにおけるカリキュラムの指針と展望を報告する。
STEPの各学習過程において,生徒がどのような学びを得たのか,また,それぞれの学習活動の中にどのような課題が見られたのかを学習者の生徒自身の声である「質問紙調査」を中心に据えて分析することで,第2期STEPで修正,改善を加え,生徒がより深い学びを得られ,彼らの資質・能力をより伸長させることになる。また,生徒の声を学習活動に反映させることにより,第2期STEPはより生徒の主体的な学習活動の場となる。
書誌情報 三重大学教育学部研究紀要 自然科学・人文科学・社会科学・教育科学・教育実践
en : Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice

巻 73, p. 307-326, 発行日 2022-02-25
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-2419
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12097333
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学教育学部
出版者(ヨミ)
値 ミエダイガクキョウイクガクブ
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:17:30.957778
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3