ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30C 紀要
  3. 三重看護学誌(Print edition: ISSN 1344-6983 Online edition: ISSN 2758-9811)
  4. 13 (2011)

基礎看護技術習得に向けた看護学生の自己学習― プレテストとチェックリストを導入して ―

https://doi.org/10.69223/0000004606
https://doi.org/10.69223/0000004606
6014959f-f3fc-41a1-8226-ca3a87ec217a
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA113538240130109.pdf AA113538240130109.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-05-24
タイトル
タイトル 基礎看護技術習得に向けた看護学生の自己学習― プレテストとチェックリストを導入して ―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 基礎看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習意欲
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing education
キーワード
主題Scheme Other
主題 basic nursing skill
キーワード
主題Scheme Other
主題 basic nursing skill
キーワード
主題Scheme Other
主題 learning will
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69223/0000004606
ID登録タイプ JaLC
著者 久田, 雅紀子

× 久田, 雅紀子

ja 久田, 雅紀子

en Hisada, Akiko

Search repository
種田, ゆかり

× 種田, ゆかり

ja 種田, ゆかり

en Taneda, Yukari

Search repository
井村, 香積

× 井村, 香積

ja 井村, 香積

en Imura, Kazumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,看護技術と根拠を並行して学ぶ教授方法導入後の自己学習状況を明らにすることである.
 研究方法は,看護学科2年生79名を対象に新たに導入した「プレテスト」,「チェックリスト」と講義時間外に学生が自主的に行った「実技練習」の3分類13項目から,看護技術に対する自己学習に関して尋ねた質問紙調査を実施した.
 その結果,プレテストの準備として99%の学生が講義開始前に予習を行い,それに要した時間を1回平均1~2時間と回答した学生が60%で最も多かった.また,『事前に予習をしたことで,講義や演習の理解度が上がったか』に関しては,「はい」と回答した学生は71%,「いいえ」と回答したものは0%,「どちらともいえない」と回答した学生が29%であり,
 また,1回の演習のチェックリスト作成に要した平均時間を30分以内と回答した学生が30%,1~2時間と回答した学生が61%で最も多かった.また,チェックリストを作成する際に「指定された教科書以外の文献を活用した」と回答した学生は42%であった.
 実技試験項目の実技練習に関して99%の学生が実施したと回答しているものの,多くの学生の練習回数は1~3回であり,反復練習を実施出来ているとは言い難い.さらに,実技試験項目以外に関しては,約半数の学生は演習時間内の実施に限定され,自主的に練習をしていないと答えている.
 これらを踏まえた上で,教員間でのプレテストの出題内容の検討や,看護技術の卒業時到達レベルの意識化とそれに伴う反復練習実施に向けた環境面の整備の必要性が示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A purpose of this study is to clarify self-learning after having introduced a lecture method to learn a nursing technique and grounds in parallel.
I questionnaired 79 second nurse students, and 3 classification 13 items of the inventory survey is pretest, check list, practical skill exercise about the self-learning for the nursing technique.
As a result, 99% of students prepared for lesson as preparations for pretest, and 60% of students prepared for lesson once soon at an average of 1-2 time. For a question whether the preparations for lessons gave an understanding degree of a lecture and the practice, it was the following answers. Yes:71%, No:0%, neither yes nor no:29%
As for less than 30 minutes and the student who replied it, there were 30%, 1-2 hours and students who did it in the most 61% between the time when I used it for check list making of one practice. As for 40%, students who utilized the book except an appointed textbook by the check list.
About the exercise of the practical examination item, 97% students carried it out, but the exercise number of times of many students is 1-3 times, they didnt carry out the repeated practice.
In conclusion, it is necessary to examine of questions contents of the pretest between teachers and maintenance of the environmental aspect for repeated practice enforcement and the consciousness of the graduation level of the nursing technique.
言語 en
書誌情報 三重看護学誌

巻 13, p. 63-71, 発行日 2011-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1344-6983
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11353824
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 490
その他のタイトル
言語 en
値 The student nurses self-study for basic nursing technology acquision― Pretest and Checklist ―
出版者
出版者 三重大学医学部看護学科
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 18:45:18.603622
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3