ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 77 地域人材教育開発機構
  2. 77C 紀要
  3. 三重大学高等教育研究(Print edition: ISSN 2432-5244 Online edition: ISSN 2760-0122)(28号以降→https://mie-u.repo.nii.ac.jp/search?search_type=2&q=1347)
  4. 23 (2017)

看護における多職種連携のための教育法:レビュー

http://hdl.handle.net/10076/00016923
http://hdl.handle.net/10076/00016923
41e50854-b1fd-40bc-85bd-720ed726d161
名前 / ファイル ライセンス アクション
77C18044.pdf 77C18044 (5.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-06-19
タイトル
タイトル 看護における多職種連携のための教育法:レビュー
言語 ja
タイトル
タイトル Appropriate Interprofessional Education for a Multidisciplinary Team in Nursing: A Review
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護
キーワード
主題Scheme Other
主題 多職種連携チーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 多職種連携教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 専門分野
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育プログラム
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Multidisciplinary Team
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Interprofessional Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Disciplinary Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Education Program
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 竹内, 佐智恵

× 竹内, 佐智恵

ja 竹内, 佐智恵

ja-Kana タケウチ, サチエ

en TAKEUCHI, Sachie

Search repository
吉田, 和枝

× 吉田, 和枝

ja 吉田, 和枝

ja-Kana ヨシダ, カズエ

en YOSHIDA, Kazue

Search repository
坂口, 美和

× 坂口, 美和

ja 坂口, 美和

ja-Kana サカグチ, ミワ

en SAKAGUCHI, Miwa

Search repository
犬丸, 杏里

× 犬丸, 杏里

ja 犬丸, 杏里

ja-Kana イヌマル, アンリ

en INUMARU, Anri

Search repository
横井, 弓枝

× 横井, 弓枝

ja 横井, 弓枝

ja-Kana ヨコイ, ユミエ

en YOKOI, Yumie

Search repository
武田, 佳子

× 武田, 佳子

ja 武田, 佳子

ja-Kana タケダ, ヨシコ

en TAKEDA, Yoshiko

Search repository
辻川, 真弓

× 辻川, 真弓

ja 辻川, 真弓

ja-Kana ツジカワ, マユミ

en TSUJIKAWA, Mayumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 医療現場で多職種連携チーム(MDT)による患者ケアが重視されている.MDTの概合は1960年代にイギリスで生まれ,日本では2000年頃から普及してきた.MDTの効果的な連携のためには多職種連携教育(lPE)が重要であり,臨床および専門分野の教育課程で試行錯誤されている.本研究では2006~2016年のCINAHL掲載の文献をもとに欧米におけるIPEの取組をレビューした.レビューにより,IPEは自身の専門性と責任の自覚を高め他の専門職種と効果的に協働する態度を涵養する一方,実施する時期や環境によっては職種間の軋轢をもたらすことが明らかになった.効果的なIPEとして,専門分野の教育課程の早期の段階で多職種と連携する体験を積み,シミュレーションを通してMDTにおいて自身の専門性を発揮する体験と振り返りをし,その後に臨床実践へと段階的に進めるプログラムが示唆され,エビデンス構築の必要性が示された.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The concept of multidisciplinary team (MDT) is popular in medical settings. The concept was developed in the UK in the 1960s and has prevailed in Japan since approximately 2000. Interprofessional education (IPE) is the basis for an effective implementation of the MDT concept, and clinical and disciplinary educators continue to explore options for the development of the most appropriate IPE program. This study aimed to review the challenges of IPE in clinical and disciplinary education settings in developed countries using CINAHL database articles of 2006–2016. The results indicated that disciplinary trainees realize their specialties and responsibilities through appropriate IPE but are conflicted regarding inappropriate stages or settings. Through this review, we describe an ideal program in which a disciplinary student interacts with other disciplinary students at an early stage. In a simulation script, the student subsequently takes the opportunity to work with other disciplinary students as a specialist and then performs clinical practice with other disciplinary students. However, more studies are needed to confirm the efficacy of this program.
書誌情報 三重大学高等教育研究
en : Mie University Journal of Studies on Higher Education

巻 23, p. 99-106, 発行日 2017-03
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2432-5244
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12873728
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 三重大学地域人材教育開発機構
出版者(ヨミ)
値 ミエダイガクチイキジンザイキョウイクカイハツキコウ
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 15:31:08.631745
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3