WEKO3
アイテム
チーム医療を担う人材育成のための看護基礎教育プログラムの開発
http://hdl.handle.net/10076/00018056
http://hdl.handle.net/10076/00018056b151c92d-4035-486f-880d-fa03a155cded
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-05-08 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | チーム医療を担う人材育成のための看護基礎教育プログラムの開発 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Team Medicine Education in Basic Nursing Education in Japan | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | チーム医療教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | IPE | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 看護基礎教育 | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||||||
著者 |
林, 智子
× 林, 智子
× 井村, 香積
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 日本の看護学校でのチーム医療教育の現状と課題を明らかにすることを目的として質問紙調査を行った。調査対象は日本の3年課程の看護学校において、カリキュラム運営に責任のある立場の99名であった。看護基礎教育におけるチーム医療教育の必要性とチーム医療教育の現状を自由記述で回答を求めた。その結果、多職種連携教育を含むチーム医療教育に対する看護教員の認識が異なること、多職種連携教育の実現可能性の認識が低いという2つの課題が明確となった。その背景には看護教員の多職種連携教育に対する理解不足があり、単科の看護学校であっても他の専門職の養成施設とネットワークをつくれるような支援の必要性が示唆された。 | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | We conducted a questionnaire survey to assess the current state of team medicine education in Japanese nursing schools and associated issues. Participants included 99 individuals in roles with authority over curriculum operation at 3-year Japanese nursing schools. We asked respondents to answer in free response form regarding their perception of the importance and current state of team medicine education in basic nursing education. Two problems clearly exist: first, the fact that a gap exists in nursing teachers' perceptions of team medicine education, including Interprofessional Education (IPE), and, second, the fact that they were skeptical of the feasibility of this education. These perceptions were attributed to nursing teachers' lack of understanding regarding IPE. These findings suggest the importance of providing support to even single-program nursing schools to build networks with schools for training other professionals. | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 2013年度~2016年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 | |||||||||||||
書誌情報 |
発行日 2017-05-18 |
|||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||||||
科研費番号 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 25463298 | |||||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |