WEKO3
アイテム
四技能を駆使した日本語の高次能力育成型反転授業の試み -ZoomとMoodleを併用した協働学習の実践-
http://hdl.handle.net/10076/00019883
http://hdl.handle.net/10076/000198835b3a9ac7-f8ee-4ef1-ab65-d2963099f268
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-27 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 四技能を駆使した日本語の高次能力育成型反転授業の試み -ZoomとMoodleを併用した協働学習の実践- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Attempt at flipped classroom for higher-order thinking about the Japanese language, making full use of four skills: Practice of collaborative learning using Zoom and Moodle | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 反転授業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 高次能力育成型 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 四技能 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 折衷シラバス | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Zoom | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Moodle | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | flipped classroom | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | higher-order thinking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | four skills | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | process syllabus | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Zoom | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Moodle | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
早野, 香代
× 早野, 香代
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿は,留学生対象の高次能力育成型のオンライン反転授業を報告する。学部の専門授業への橋渡し的役割を担う日本語の授業で,既習の語彙や文法の知識を活用し,四技能を駆使した発展的な活動ができる「高次能力育成型」の反転授業をデザインした。この反転授業は,Moodleの事前学習でニュースを読み,Zoomの授業で要旨発表,語彙解説,質疑応答,議論を行い,終盤は司会進行も学生が試みた。シラバスは,トピックとスキルの折衷シラバスで,トピックは教員が提供し,語彙や議題は学生が抽出し,後行シラバスを作成した。実践したスキルは,事前に資料を読む,PPTにまとめる,授業で発表・質問・議論する,聞く,授業後にコメントを書くなどがあった。学生の授業後の振り返りからは,面白いや楽しいという肯定的な意見の他,四技能の向上や,他の技能への連結た拡大の成果も報告され,オンラインでも四技能を駆使する反転授業の可能性が広がった。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper reports a case of higher-order thinking with an online flipped classroom for international students. Since it is a Japanese class that plays a role in bridging the specialized class of the faculty, it is a “higher-order thinking” role that allows students to use the vocabulary and grammar that they have already learned and to carry out advanced activities that make full use of the four skills acquired in the class. I designed a flipped classroom. In this flipped classroom, the materials were read in the Moodle pre-learning phase. The abstract was presented; the vocabulary was explained; the question-and-answer session was held; and the discussion was conducted in the Zoom class. The syllabus discusses topics and skills. The topics were provided by the teacher; the vocabulary and agenda were extracted by the students; and a posteriori syllabus was created. The skills practiced included reading materials in advance; summarizing them in PPT; presenting, questioning, and discussing them in class; listening; and writing comments after class. From the students' reflection after class, in addition to praise for the class as interesting and fun, the results of improvement of four skills and connection and expansion to other skills are also reported, making full use of the four skills even online. The possibility of a flipped classroom has expanded. |
|||||||||||
書誌情報 |
三重大学高等教育研究 en : Mie University Journal of Studies on Higher Education 巻 27, p. 23-33, 発行日 2021-03 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2432-5244 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12873728 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 三重大学地域人材教育開発機構 | |||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
値 | ミエダイガクチイキジンザイキョウイクカイハツキコウ | |||||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |