WEKO3
アイテム
生体信号の共分散構造分析を用いた動揺病発症検出法の研究
http://hdl.handle.net/10076/0002000262
http://hdl.handle.net/10076/000200026272aec198-ba65-48a0-a3f8-97d248986f9f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-12-21 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 生体信号の共分散構造分析を用いた動揺病発症検出法の研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Detection of visually induced motion sickness by making a structural equation modeling of biological signals | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 動揺病 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 生体計測 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 共分散構造分析 | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||||||
著者 |
井須, 尚紀
× 井須, 尚紀
× 小川, 将樹
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 自動車の自動運転が実用化されると、車内での過ごし方が変化し、これまで以上に車酔い(動揺病)の発症が予想される。その対応として、本人が不快を感じる前に動揺病の発症を予測・検出し、快適性等の低下を防ぐことが本研究の目的である。心拍や呼吸、皮膚電位など多種の生体信号と不快感等の主観評価値を取得する。それらを基に、観測できない身体内部の状態を含む共分散構造分析によって、眠気やストレスなどと分離した不快感の推定を行う。 | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The way of spending time in the car will be changed by the autonomous driving technology is put into practical use in the near future. Because of this change, the probability of appearance of motion sickness symptoms will be increased too. To the countermeasure of this problem, this research is aiming the realizing the advance prediction and detection of onset of motion sickness symptoms. To the countermeasure of this problem, this research is aiming the realizing the advance prediction and detection of onset of motion sickness symptoms. This research will contribute to keep away from the risk of decreasing the comfortable in the autonomous driving car. Subjective evaluations such as discomfort and tense, and various biological signals were measured. They were used to make a model of structural equation for estimation of one's discomfort level. | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 2018年度~2021年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 | |||||||||||||
bibliographic_information |
発行日 2022-06-08 |
|||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 三重大学 | |||||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||||
ミエダイガク | ||||||||||||||
科研費番号 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 18K11395 | |||||||||||||
item_8_text_65 | ||||||||||||||
Kaken / 科研費報告書 |