ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 30 大学院医学系研究科・医学部
  2. 30C 紀要
  3. 三重看護学誌(Print edition: ISSN 1344-6983 Online edition: ISSN 2758-9811)
  4. 8 (2006)

Simulated patient を導入したコミュニケーション演習の評価

https://doi.org/10.69223/0000004517
https://doi.org/10.69223/0000004517
58f70ef1-30dd-4c10-9c36-8f93dfa91873
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA113538240080012.pdf 本文 (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-08-01
タイトル
タイトル Simulated patient を導入したコミュニケーション演習の評価
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 模擬患者
キーワード
主題Scheme Other
主題 ロールプレイング
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 simulated patient
キーワード
主題Scheme Other
主題 role-playing
キーワード
主題Scheme Other
主題 Nursing Student
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69223/0000004517
ID登録タイプ JaLC
著者 出原, 弥和

× 出原, 弥和

ja 出原, 弥和

en Izuhara, Miwa

Search repository
辻川, 真弓

× 辻川, 真弓

ja 辻川, 真弓

en Tsujikawa, Mayumi

Search repository
本田, 育美

× 本田, 育美

ja 本田, 育美

en Honda, Ikumi

Search repository
高植, 幸子

× 高植, 幸子

ja 高植, 幸子

en Takaue, Sachiko

Search repository
片岡, 智子

× 片岡, 智子

ja 片岡, 智子

en Kataoka, Tomoko

Search repository
今井, 奈妙

× 今井, 奈妙

ja 今井, 奈妙

en Imai, Nami

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 よりよい看護実践のためには, コミュニケーションが重要であり, 看護者には意味と感情が同時にやり取りできる良好なコミュニケーション能力が求められる. しかし, 現代社会で生活している学生にとって, その技術の習得は難解なものであるといえる. 本研究では学生のコミュニケーション演習に模擬患者 (以下 SP) を導入し, この教育がどのように学生へ学習効果をもたらすのかについて, 質問紙による調査を行った. その結果, 学生はコミュニケーション技術の中でも, 「非言語的コミュニケーションの活用」 や 「沈黙の意味の理解と対応」 と言った学生自身の価値観が反映される技術に困難を感じていた. また, SP から適切なフィードバックが得られることにより, 自己の傾向に気づくことができ, 学生の自由記述からも, 8 割以上が本演習を意味のあるものと捉えていた.
 コミュニケーション演習に SP を導入することにより, 普段意識しない自分を知る機会となり, 臨場感ある演習場面から興味・関心が刺激され, コミュニケーションに対する動機付けが高まった.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to provide better nursing care, good communication between patients and nurses is essential. It is necessary for nurses to interact well with patients. They are expected to have communication skills strong enough to comprehend what patients try to convey and how patients feel simultaneously. However, with interpersonal communication in decline in modern society, the acquisition of such communication skills becomes difficult for nurses to obtain. This study introduced simulated patients (hereinafter called SP) as a means to exercise communication, and carried out a questionnaire survey to ask students about the effects of the exercise on their learning. From the results, it was found that the students found their communication skills were weak. Students values in the survey reflected on matters such as;how to utilize nonverbal communication methods, and how to understand patients silence and respond to it in using proper nursing technique. In the exercise with SP, students were able to receive feedback from SP and became aware of their own behaviors in nursing patients. In addition, messages from the students showed that eighty percent of them viewed this nursing exercise as a significant program. It was proven that introducing SP into communication exercises gave students an opportunity to learn about themselves and things they were not aware of. It also made nursing education interactive, motivating students to acquire better communication skills with patients.
言語 en
書誌情報 三重看護学誌

巻 8, p. 93-100, 発行日 2006-03-20
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1344-6983
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11353824
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 492
出版者
出版者 三重大学医学部看護学科
資源タイプ(三重大)
値 Departmental Bulletin Paper / 紀要論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 18:46:39.635686
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3