WEKO3
アイテム
〈研究論文〉 社会参加の意識を高める中学校社会科地理における社会的論争問題学習 : 国際交流のあり方の意思決定を通して
http://hdl.handle.net/10076/14701
http://hdl.handle.net/10076/147016cf0a8a2-042b-42d0-a859-c6963cfed3df
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-09-29 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈研究論文〉 社会参加の意識を高める中学校社会科地理における社会的論争問題学習 : 国際交流のあり方の意思決定を通して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会科地理 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会的論争問題 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会参加 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 国際交流 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 意思決定 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
永田, 成文
× 永田, 成文
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The phrase "formation of asustainable society" was introduced to the Japanese curriculum guidelines in the 2008 and 2009 edition. In response to these changes, geographical education has paid more attention to the process of social participation. The researcher proposes that a geographical learning theory of the "Learning of Social Dispute Issues" can provide a new approach to fostering citizenship in Japanese geographical education. The researcher sets domains of cultural friction, environmental destruction, and social gap as the scope of social dispute issues. "Learning of Social Dispute Issues" in junior high school allow students to perform the activities of description, explanation, value judgment, decision-making related to social dispute issues of the national scale. The researcher performed lessons related to the three domains of social issues in a junior high school. Students are asked to recognize the conditions and causes and perform decision-making towards solutions to these issues at the national scale. The result of questionnaires and worksheets showed that these lessons utilizing activities of decision-making in the scene of international exchange deepened geographical recognition and enhanced consciousness of social participation. |
|||||||||
書誌情報 |
三重大学国際交流センター紀要 巻 10, p. 89-104, 発行日 2015-03-27 |
|||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12143758 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
値 | Geographical learning in junior high school social studies about social dispute issues for the purpose of enhancing consciousness of social participation : Through utilizing activities of decision-making in the scene of international exchange | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 三重大学国際交流センター | |||||||||
資源タイプ(三重大) | ||||||||||
値 | Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |