Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-10-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
2つの協同学習場面における動機づけ調整方略とエンゲージメントの関連 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Relationship between motivational regulation strategies and engagement in two cooperative learning settings |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
動機づけ調整方略 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
エンゲージメント |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
協同学習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自己調整学習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
大学生 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Motivational Regulation Strategies |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Engagement |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Cooperative Learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Self-regulated Learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Undergraduates |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
梅本, 貴豊
田中, 健史朗
矢田, 尚也
中西, 良文
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究は,「テスト学習」と「プレゼン準備」という2つの協同学習場面における動機づけ調整方略とエンゲージメントとの関連について検討を行った.また,2つの場面における動機づけ調整方略の使用差についても検討した.他者とのテスト学習場面を想定させる質問紙と,他者とのプレゼンテーションの準備場面を想定させる質問紙の2パターンを作成し,3つの大学の学生にランダムに配布した.そして,計223名の大学生のデータが分析された.まず,平均値の差の検定の結果,協同学習場面によって,4つの動機づけ調整方略の使用に差があることが示された.次に,重回帰分析の結果,協同学習場面によって,動機づけ調整方略とエンゲージメントとの関連に違いが見られた.特に,プレゼン準備場面において,多くの動機づけ調整方略と,エンゲージメントとの関連が見られた.以上の結果に基づき,協同学習における動機づけ調整方略とエンゲージメントとの関連について議論された. |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study examined the relationship between motivational regulation strategies and engagement, and the use of these strategies in two cooperative learning settings: situations where learning was in preparation for the next examination and for presentation in a small group. Two types of questionnaires were created asking undergraduates to imagine situations where they had to prepare for the next examination and for a presentation in a small group. The questionnaires were randomly distributed to undergraduates from three universities. The data of 223 undergraduates were analyzed. The results of a t-test indicated significant mean differences between the two cooperative learning situations for four strategies. The results of a multiple regression analysis indicated the relationships between motivational regulation strategies and engagement differed in the two situations. In particular, more motivational regulation strategies were associated with engagement in situations of learning to prepare for a presentation |
書誌情報 |
三重大学高等教育研究
en : Mie University Journal of Studies on Higher Education
巻 25,
p. 31-39,
発行日 2019-03
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
2432-5244 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12873728 |
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
|
|
出版者 |
三重大学地域人材教育開発機構 |
出版者(ヨミ) |
|
|
値 |
ミエダイガクチイキジンザイキョウイクカイハツキコウ |
資源タイプ(三重大) |
|
|
値 |
Departmental Bulletin Paper / 紀要論文 |