Item type |
報告書 / Research Paper(1) |
公開日 |
2020-01-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
文章表現における対話的教室活動のデザインと評価基準の構築 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Design of dialogical classroom activities and construction of assessment criteria in the writing expression class |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アカデミック・ライティング |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
対話的評価活動 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
記述式内省活動 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ルーブリック |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
協働的推敲 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
M-GTA |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自律的学習態度 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自己内対話 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
|
資源タイプ |
research report |
著者 |
原田, 三千代
福岡, 寿美子
田中, 信之
中尾, 桂子
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究は5機関のアカデミック・ライティングにおいて、学習と評価活動の一体化を図り、学習過程に対話的評価活動を埋め込んで実施した。学習者の認識の変化を調査・分析した結果、対話的評価活動を習慣化することで、学習者の認識は《知る》《理解する》《実行できる》から《学びの実感》へと概ね一定の深化へ向かっていくことがわかった。ただし《理解する》から《実行できる》に移るには《自己内対話》の活性化が必要だと考えられる。対話的評価活動は自律的学習態度の育成につながること、さらに批判的探究が生じ、テキスト・他者・自己との対話が循環・統合されていく可能性が示唆された。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This research aimed to integrate learning and assessment activities in the academic writing of 5 institutions and implemented dialogical assessment activities in the learning process. As a result of investigating and analyzing the changes in the learner's recognitions, it became possible to make dialogue assessment activities a habit, so that the learner 's recognition was almost constantly deepening from "know", "understand", "execute" to "feeling of learning". However, in order to move from "understand" to "execute" it is considered necessary to activate " Self - internal dialogue". It was suggested that dialogical assessment activities lead to the development of autonomous learning attitudes, further critical investigation occurred, and the dialogue with text, others, and self circulated and integrated. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2015年度~2017年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書 |
書誌情報 |
発行日 2018-05-25
|
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
|
|
出版者 |
三重大学 |
出版者(ヨミ) |
|
|
|
ミエダイガク |
科研費番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
15K02638 |
資源タイプ(三重大) |
|
|
|
Kaken / 科研費報告書 |