ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20A 学術雑誌論文
  3. 学術雑誌論文

教科書分析による中等教育気象領域の内容の変遷

http://hdl.handle.net/10076/10432
http://hdl.handle.net/10076/10432
b56bbc82-3242-42ba-8a00-4ec0a368812d
名前 / ファイル ライセンス アクション
20A8551.pdf 20A8551.pdf (1.2 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2010-01-20
タイトル
タイトル 教科書分析による中等教育気象領域の内容の変遷
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 meteorology
キーワード
主題Scheme Other
主題 textbook analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 course of study
キーワード
主題Scheme Other
主題 secondary education
キーワード
主題Scheme Other
主題 historical change
キーワード
主題Scheme Other
主題 気象学
キーワード
主題Scheme Other
主題 教科書分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
キーワード
主題Scheme Other
主題 中等教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 歴史的変化
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 松下, 麿也

× 松下, 麿也

ja 松下, 麿也

en Matsushita, Masanari

Search repository
荻原, 彰

× 荻原, 彰

ja 荻原, 彰

en Ogihara, Akira

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教科書分析により,中等教育気象領域の変遷についての研究を行った。中学校では1977年の学習指導要領改訂以来,内容の削減が行われてきている。例えば 1977年の指導要領改訂の際に太陽放射とエネルギーの記述が,また1998年の指導要領改訂の際に「日本の天気」の記述が削除された。一方,高等学校では,必ずしもそのような変化が起きていないこと,むしろ環境に関する内容の付加が起きていた。これらの研究結果に立脚し,次のことを提案する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Content transition of meteorology was assessed through review of the text-books utilized by middle schools and high schools in Japan. The meteorological component of these text-books was reduced significantly in 1977, during a revision of the course of study. For example, in middle school text-books, terms of solar radiation and energy were deleted in 1977 and discussion of the Japanese weather system was deleted in 1988. In High Schools text-books, contents have showed an increase because of addition of contents about environment.
Based on our analysis, the following curriculum changes are proposed: 1) a new obligatory General Science component should be introduced to the high school curriculum; and 2) teaching about the Japanese weather system should be reintroduced into the middle school curriculum.
書誌情報 地学教育

巻 61, 号 1, p. 1-7, 発行日 2008-01-01
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0009-3831
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00141043
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375
その他のタイトル
値 Content Transition of Meteorology in Japanese Middle and High Schools Based on Analyses of Text-books
出版者
出版者 日本地学教育学会
資源タイプ(三重大)
値 Journal Article / 学術雑誌論文
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 17:54:47.815751
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3